fredag, juli 28, 2006

det vil jeg bare ha sagt..


..at jeg er enig med statens vegvesen.

utklippet av denne artikkelen er spesielt tiltenkt enkelte i nærmiljøet:


"Bruk (hjelm på) hodet

Mer enn hver tredje syklist som skades alvorlig, får hodeskader. Sykkelhjelm fordeler støt og reduserer faren for hodeskader med 70 %.

Har du en fart på 20 km/t og får et slag mot hodet, er dette nok til å gi deg brudd på hjerneskallen og hjerneskade. Selv små hodeskader kan gi varige plager som hodeverk, hukommelsessvikt, lysømfintlighet osv.

Smarte syklister bruker hjelm.

Barn under 14 år er spesielt utsatt for å få hodeskader. Derfor bør de alltid bruke hjelm når de sykler, også når de sitter på.

Kilde: statens vegvesen"

DU MÅ VÆRE BRA TJUKK I HUE FOR Å IKKE BRUKE HJELM...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har eid et par sykkelhjelma, men egentlig aldri brukt di, lærte å sykle på den harde måtn. Kommer nok aldri tel å bruk sykkelhjelm heller. Blir vel å invester 300 000 kr i hodet mitt de neste 4 åran på utdanning og så vil æ ikkje bruk 300 på å beskytt det, ganske dumt som du sei.

Men du veit, solvei, "It's better to be dead and cool, than alive and uncool".

Anonym sa...

tja, kan diskuteres.

Not specificly cool for those who are still alive - and asking why!

Anonym sa...

i sliike sammenhenger må vi altid prøve å huske at det er noe som heter begrenset rasjonalitet. noen mennesker tenker mer rasjonellt enn andre, og vet bedre sitt eget beste. nå tror du/dere vel at jeg skal være en bedrevitende kar som skal komme med kjedelige sykkelhjelm leksjoner om hvorfor alle bør bruke det. Nei!. Stikk motsatt. Det finnes noen, medregnet meg, som vet, dypt inne i sjelen, at når vi sitter å tråkker rundt med pedalene gjres dette med alt annet enn tilfeldigheter. Jeg hyar like mye kontroll når jeg sykkler, som når jeg sitter på en penk i parken. Men til alle dere andre - bruk hjelm!

Anonym sa...

Du har kanskje kontroll ja, men tror du virkelig at alle sykkelulykker skyldes syklisten?!

Anonym sa...

Jeg har aldri sett eller opplevd en bil kjøre på en sykklist. Det er like sannsynlig å bli påkjørt mens du går (hvis det ikke skulle skyldes syklisten). Går du med hjelm når du tar deg en spasertur?

Anonym sa...

Nei, men jeg har tenkt tanken =)

Idalexa sa...

sykkelhjelm er viktig
-selv om æ ikkje alltid bruke det. hvis æ sykle over sortlandsbrua bør æ nok bruke hjelm, i og med at da sykle æ sammen med bilan.
men ellers -hvis æ ska bare sykle 1 km eller noe sånt, gidd æ ikkje å bruke det.

-gud passe på mæ=)

Solveig M sa...

Jeg har faktisk tatt til vettet etter 2 år i Tromsø uten hjelm (og med en viss uro hver gang jeg sykler ned de bratteste bakkene). Nå i sommer har jeg brukt hjelm ca. hver gang jeg har sykla til jobben, og jeg akter å fortsette med det!!!

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»