mandag, september 04, 2006

kurs for nordlendinger


..og alle andre som ikke er helt inne i sandesisk.

sosialantropologens oppgave er å ikke se ting i kun et enveis perspektiv, eller å framheve den ene kulturen framfor den andre. men i større grad være en brobygger som bringer forståelse.

så, her kommer noen gloser andre vei...

1. drøse = småprate

2. løye = rart, artig, merkelig

3. tilte = at noe vipper over

4. græla = voldsomt, veldig.. et uttrykk som settes foran et adjektiv, eks græla bra

5. rolsete = bråkete o.l.

6. i gæssen = å være i gang, i form

7. å gæse seg = å stappe seg, overspising

8. kjekke = bra

9. øve = over

10. totlå = et begrep som kan bety ei jente


ps. slapp av, pappa, nordnorsken er godt bevart i munnen enda.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ka med joræbla, eller jåble (som dem sir i kvinesdal) eller nån på gamlejemme i sandnes sir bare æbla? jåblekage er å et ord.
de har ganske mange rare ord. godt du lage ordlista. man behøve det om man ska skjønne ka dem sir. ååh det er så godt å høre sånne ord igjen. sjøl om æ nettopp er kommet hjem fra sørlandet, så savne æ det umåtelig masse.
smil

Anonym sa...

feil.... !!!
rolsitte mann e kje brågitte, han e bare rålsitte... rålse rondt (rode og vimse og e fjerne)

SOLveig sa...

okei. tas til etterretning. ikkje alle begrep som alltid e like enkeltå forstå meninga med.

men æ e lærevillig - så det skal nok gå bra:)

Anonym sa...

leser faren din bloggen din?

SOLveig sa...

såklart les pappa bloggen min!!

Anonym sa...

klar eg leser bloggen din

SOLveig sa...

ja.
min kjære pappa - og min store helt - æ vet du les min blogg :)