torsdag, mars 08, 2007

fenomenet kvinnen.

det er 8mars.
det er kvinnedag.
og jeg tenkte å komme med noen flyktige refleksjoner jeg har gjort rundt fenomenet kvinnen.

parantes
dette blir ingen dyp utgreiing eller likt engasjerende likestillingsapell, men noen tanker fra et hode som liker å tenke litt.
gjerne på litt diverse, og av og til uviktige ting, på en gang.
parantes slutt


punkt 1
kvinner og menn er to forskjellige ting. jeg har aldri helt skjønt vitsen med å prøve og gjøre kvinnen lik mannen.
hvis likestilling betyr å bli like og måtte krampeaktig gjøre de samme tingene bare fordi det er et poeng i seg selv, er jeg ingen tilhenger. kall meg gammeldags om du vil, men sorry mac ass - det blir for dumt.
en annen ting er like rettigheter. men å putte oss alle inn i en kjønnsnøytral pepperkakeform? - nei takk!
la kvinnen være kvinne; det blir så mye bedre sånn.

la meg på dette punktet bare legge til: jeg synes menn er mye flinkere å kjøre bil enn kvinner, og jeg har ikke noen som helst agenda der mitt mål er å motbevise det...


punkt 2
kvinner er vakre. vi er ment til å være vakre.
ikke som et press om å nå et ideal, men å la skjønnheten som bor i hver enkelt av oss få komme fram. og vi kan gjerne framheve den.
jeg sier derfor ja til sminke, fine klær, barberte legger og stæsja hår.
det er et vakkert potensial i hver en kvinne - fordi kvinner er vakre.


punkt 3
kvinner er enkle. noen har hevdet at kvinnen er komplisert, og mannen er så enkel.
nå skal ikke jeg komme med noen påstander om mannen - det er jo kvinnedag... men kvinner er ikke kompliserte, de er enkle.
om noen ønsker en større utdypelse av dette kan de ta kontakt, jeg kunne holdt et helt foredrag.



punkt 4
kvinner må drite litt mer i janteloven. janteloven er på vei ut av samfunnet, og takk og lov for det!! men har en følelse av at den lengst vil sitte igjen hos oss kvinner. drit i janteloven. tørr å drømme. tørr å være noe. se for øvrig forrige post: shine.


punkt 5

kvinner tenker mye. tenk hvor mye tankevirksomhet det er rundt om i bare de kvinnene du kjenner.
det er sikkert nok tanker til å romme hele universet. noen vil kanskje hevde at dette gjør kvinnen komplisert, jeg vil kalle det et ubrukt kreativitetslager og inspirasjonskilder og refleksjoner som kan skape en bedre verden zum beispiel.
ragnhild for eksempel, delte en interessant tanke om at alle i norge går hjem til hver sitt rom - alle har sitt rom.. drar du den tanken litt videre kan den fortelle deg mye om både samfunn og kultur. slipp tankene til. hold fast på de gode, og drep de som fører lite med seg: kanaliser energien. men ikke slutt å tenke.


kvinner er en nødvendig balanse
- som i en del av to goder.

gratulerer med dagen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Solveig - du er helten min! Skulle ønske jeg hadde anledning til å henge opp det der på SV's hovedkontor.

Idalexa sa...

takk. klem fra to søstre i nord. :)

ella sa...

vil gjerne se en kjønnsnøytral pepperkakeform...

har vi en internasjonal mannedag?

du, der e æ og sonja ganske motsatt. akkurat nu har æ ei tynn dyne and that's it. sonja har til og med bjørneteppe nån netter... crazy

Anonym sa...

men alle har ikkje ega rom.

æ dele rom med en mann (min egen mann, vel og merke), og for øyeblikket med ei lita jenta også.
men det e nu okej.

Sumlevoll sa...

Det e manndag i dag faktisk, og eg akte å feire.

Kvinner er ukomplisert? Njoda, til en viss grad, men dog har kvinner mange sperrer og innprogramerte reaksjoner som er litt vanskelig å forstå seg på til tider - i allefall om man ikke kjenner vedkommende (janteloven kan være et godt og banalt eksempel på det).

Vi kan selvfølgelig alle være enig i en ting: Kvinner kan tenke på flere ting samtidig, og det er vel på sett og vis empirisk bevist at jenter tenker mer enn menn.

Ragnhild hadde en bra tanke, den setter igang interessante refleksjoner.

Tjohei, hipp hipp hurra for MANNdag!

Anonym sa...

Futti! Takk for at du videreførte den tanken min å gjorde an litt mer proff og komplisert enn an egenli va... D like eg solveig!!! Eg følte meg nesten som et lite supergeni! Neida... Oki.. Her e en aen syke tanke... Ka om me alle ser farga forskejlligt??? At oransje for meg e oransje for deg åg, men du ser den "oransjefargen" sånn eg ser brunfargen?! Kanskje d e derfor alle like forskjellige farga? Eks: Eg e på jobb i skobutikken, vårvarene med dis lette og lekre farger er annkommet(å dette har skjedd merr enn 125ganger): Den lille guttetassen komme bort t kassen sammmen med mor etter å ha saumfart butikken etter et par vårsko i passande farga. Der e bare et problem... Mor har et par sporty typisk småguttjoggesko i ørke farga med seg t kassen, å den lille tassen tviholde på et par rosa sko. Mor sette hennas utvalgt sko på disken, å tassen prøve å gjør d samma med sine, men han når ikkje opp t disken.. Tassen sette i et hyl, mens morå takke meg for handelen. Tassen nekte å slippa de rosa skonå.. Så komme den vanlige sko-farge-kjønns talen.. "Rosa e ikkje en farge for en liten gutt" Historie ferdi.. Menn eg vil på stå å sei at denne gutten ikje nødvendigvis e femi. D kan ver at han ser rosa som du ser mørkeblå?? Men itte et mangfold av disse skokjøpeturane fårstår t slutt tassen at Rosa-->hans mørkeblå e en jentefarge. Dette blir jo litt feil! Men tenk så løye d hadde vært å vært i en aen person sin kropp for et par timer! Eg tror kanskje verden hadde sitt litt annerledes-farget ut?! Eller d e ikkje sikkert.. Eg kan nok få 1000 000 000 motargument for teorien min.. Men en ting e sikkert... D hadde vært ekkelt å prøvt å vært i en aen sin kropp! Eg ser for meg balansemangel pga annerledes muskler/form i bein, tygging i tungå--> en e ikkje vandt med å ha tennene så nerme ei så lang tunge! osv... Eg syns d e en interessant tanke.. Kunne ensten skreve et heilt kåseri om den! Eller ka syns dokk?!