onsdag, mars 14, 2007

ufruktbare egg i plastikk.


egg vi spiser er ufruktbare,
i og med at de ikke er befruktet,
frittgående høns eller ikke.
nå har jo butikker startet endel kampanjer for det økologiske,
sånn som på rema1000 idag
- så hadde de kun egg fra frittgående høns.
og vi tenker nok alle: så bra,
nå spiser jeg sunnere egg - og er stolt av oss selv som velger dyrevennlig.

det som også var annerledes med disse eggene var at den tradisjonelle pappkartongen var byttet ut med plastembalasje med fancy skrift
- fænsi schmænsi, tenkte jeg først.

men det var først.
da jeg kom hjem og skulle sette eggene i beholderen i kjøleskapet hadde tankene jobbet i underbevisstheten,
og det slo meg:
her går rett og slett vinninga opp i spinninga!!
men vi lar oss lure; igjen og nok en gang.

ja, det er supert med frittgående høns som går rundt og legger ufruktbare egg.
men hvor mye tror du vi sparer miljøet for når man går fra papp til plast i embalasje??
dette blir for meg helt meningsløst.
egentlig bryr jeg meg ikke så veldig,
men hvis butikkene tror de nå skal få flere kunder på grunn av sin profil?
så tar de feil,
ja - de lurer i alle fall ikke meg.

3 kommentarer:

elisabeth sa...

lurt tenkt!
og nå lurer de ikke meg heller.

Anonym sa...

Du må jo kjøpe egg rett fra bonden, eller rett og slett begynne med ei høne i leiligheten!

Anonym sa...

Gårsegg e nok tingen jah.. Sjøl om de ofte stinke veldigt.. Vaffal de som me pleide kjøpa fra "onnai"... + du må nok åg reina med litt flerre sånn små-blodkar inni eggå. far pleide sei " d e bare å prella de ut"!! D e opp t deg solli.. Men eg får min del tror eg holde meg t grønnsaksbuå på ganddal.. Der e d sånn forsyn deg av bra egg å ta de gjerna på ETT pappbrett om du vil... Dette syns eg e billig, miljøvennli, lukt/blodkarfritt og bra:) Kanskje du ska ta turen derte neste gang??:)