søndag, november 18, 2007

flyvende tanker.

denne høsten, med unntak av den siste, har jeg tatt fly to ganger i uka.
noen uker fler.
det blir en del sikkerhetskontroller man da skal igjennom.
minst to i uka.

vårt land melder skriver i dag at det har blitt kostet 72 tonn (!) kremer og brus det siste året på grunn av de nye sikkerhetsreglene. hvor mange bomber har de funnet i disse 72 tonnene?
ingen.

jeg har etter hvert lært meg det der med kremer og brus.
som en sikkerhetsvakt på flyplassen i barcelona sa til meg:
"du må være profesjonell!"
proff flypassasjer. ja, det er da noe.

men det er en fare med alle profesjonelle. i alle fall uten solbriller.
man trekker visst nok til seg oppmerksomhet. kanskje.
eventuelt ser bare veldig mistenksom ut.

skulle i alle fall gjennom sikkerhetskontrollen for to uker siden.
levde mitt profesjonelle liv:
- tok av meg beltet
- hadde alt flytende i pose
- tok macen ut av veska og la den i egen boks
osv.

ingenting pep.

likevel ble jeg stoppet da jeg kom på andre siden.
kofferten min var plassert på en benk.
jeg fikk beskjed å åpne opp og pakke ut.

bare pakke ut liksom.
pakke ut.
alt.
hva er greia med det?
profesjonell kriminell??
er det det jeg ser ut som.

man føler seg i alle fall ikke videre profesjonell der mannen står og klemmer på
bh'er og andre klær.
sjekker inne i foret på kofferten.
endevender sminkeveska.
blar gjennom alle bøkene.
...
hvor mange bomber fant han?
ingen.

hvor mange stod å så på?
mange.

hvor god tid må man ha?
en haug. selv med kun håndbagasje.


det skal ikke stå på sikkerheten her i landet.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Mottoet er: Beregn litt ekstra tid slik mammaen din gjer.

Anonym sa...

Skulle ikkje vera anonym, det er meg Solveig, eg som alltid er sååååå tidleg ute. Ikkje stress.

Solveig M sa...

synes nå bag'en din ser litt mistenksom ut, jeg...

Idalexa sa...

oioi.. det kan'ke være så arti.. litt komisk bare :)