mandag, desember 17, 2007

drama. drama. drama.

som regel er jeg glad for å oppleve nye ting, nye erfaringer og opplevelser.
men ikke idag.
idag tenker jeg at jeg skulle vært opplevelsen foruten.

idag har jeg hatt eksamen.
i kultur i balkan-kroatia.

jeg var ferdig med siste side av pensum kl 01:00 i natt,
og fant faktisk ut at jeg hadde lest ca 50 sider for mye.
vel, 01:30 var jeg i seng,
og planen var å stå opp kl 05:00 på morgenen for å repetere.

eksamen skulle begynne kl 08:30.
i stavanger.

jeg våkner på morgenen,
og tar en titt på klokka (er jo greit å sjekke klokka når man våkner, bare for å vite hvordan man ligger an i forhold til tid før man vekkerklokka ringer og man skal stå opp.)

what??
klokka er 08:10
eksamen begynner om 20 minutter i stavanger.
er det mulig???
(nei, tenker jeg - det er ikke mulig og sjekker klokka en gang til, men ja, det er mulig..)

jeg kaster på meg noen av klærne som ligger på gulvet,
springer ned til bilen i garasjen,
og kjører så fort det er mulig i etterdønningene av rushtrafikken.
ligger i venstefelt hele veien på motorveien.

mens jeg kjører prøver jeg fortvilet å komme på hva forfatteren til den ene pensumbøkene heter,
det hjelper vel ikke å bare henvise til "svein"?

klokka tikker.
klokka 08:32 parkerer jeg bilen utenfor skolen.
jeg løper inn og gjennom kantina og bort til oppslagstavlen.
noen sitter ved et bord og ser opp, jeg kan lese tankene:
"dette var da litt av et tidspunkt å komme på når man skal ha eksamen..."
vel, jeg driter i deres tanker og prøver heller å finne navn og romnummer på hvor eksamen er.
andre etasje.
jeg springer opp trappa.
døra står åpen.
enda.
flaks.

en eller anna feil med et datasystem bidrar til et kvarters utsettelse av eksamensstart.
har jeg noen gang vært mer lykkelig over datatrøbbel?
nei!!
og får i tillegg tid til å finne ut at forfatteren heter svein mønnesland.
ikke verst.

samtidig prøver hjernen febrilsk å plassere alle fakta fra i går i båser.
albanere. slovenere, montenegrinere, serbere, kroatere, bosjnaker og makedonere....

oppgaven kommer:
drøft forholdet mellom kroatere og serbere og hva som skjedde i krigen i 1990-årene. hvilke historiske årsaker ligger bak konfliiktene? forklar hvilken rolle de ulike regionene i kroatia spiller i forhold til sentralstaten.

...2timer på å forklare alt det.
jeg skriver skriver skriver,
og husker å henvise til svein mønnesland.

plutselig er tiden over.
man leverer,
kjører hjem,
og vurderer på om det nå er på tide å spise frokost?

3 kommentarer:

Elisabeth Pettersen Jenssen: sa...

Pjuh...eg ble helt svett bare å lese bloggen din. Men må si at det höres ut som en kanon eksamensoppgave. Spennende med Jugoslavia. Og Svein Mönnesland kjenner jeg igjen. Trur det er han som har skrevet en bok jeg vurderer å lese..når jeg får tid. Vi får historie-nerde i jula. :) Sees straks!

Anonym sa...

Eg blir heilt sliten og fortvila på dine vegne- på etterskudd! Kunne du levert ein bedre prestasjon om alt hadde gått normalt den dagen? det får eg aldri svar på, men du er vel ein erfaring rikare. Alt kan vel ha nytteverdi når ein ser det i perspektiv.

Janne sa...

Det var spennende og bra skrevet! Satt meg godt inn i situasjonen du var i som måtte ha vært temmelig stressende!