mandag, mai 22, 2006

leser til hva da!?


disse dager er eksamenstider for mange.
selv skal jeg ha eksamen 2juni i andre religioner og livssyn, samt i misjon i religiøs og kulturell kontekst.

bra det!

så er det selvfølgelig en del sider som skal leses i diverse bøker før man er klar for å vise sin kunnskap på eksamen.
men hva er det man egentlig leser til???

- hva skal du? spør gjerne folk.
- lese til eksamen, svarer gjerne jeg.

men så; her om dagen, i en lesestund, slo en tanke ned i meg:
HVA ER DET JEG LESER TIL!?

eksamen?

nei, egentlig ikke.
feil holdning.
jeg leser jo egentlig ikke til en eksamen, for at eksamen er et mål i seg selv.
selvfølgelig er det en fordel i å stå på eksamen.
men det er jo ikke derfor jeg leser.

leser for å lære.
lære mer.
leser fordi jeg vil ha mer kunnskap.
fordi jeg vil vite.
fordi jeg tar et studium som jeg vil kunne dra nytte av videre i livet.

leser til videre nytte og kunnskap for mitt liv.

riktig perspektiv.

7 kommentarer:

Sandra Elén sa...

Ja, det er sant, serlig når du faktisk studerer noe du har valgt selv, kanskje jeg burde tenke litt mer sånn. ellers har du det bra eller?, lenge siden sist...:) Stor klem Sandra Elén

Idalexa sa...

ja, det går nok bra på denne eksamen også. i morra får vi vite om di kommer opp i skriftlig. ber på mine knær at vi ikkje kjæm opp, for da blir det enten satslære eller spansk!

kunnskap e viktig å kunne. du veit mye mer da.
-dypt, det der

SOLveig sa...

sandra: HEI! ja,lenge sida sist.æ har det som plommen i egget. altså kjempe fint!! du da? vi må så absolutt samtale litt igjen snart.. :) klemklemklem

ida: du e og forblir dyp.men kor dypt stikk det?? ;)

Anonym sa...

dette har vi diskutert før, å du vet like godt som meg at du ikke kommer til å lese om Wisnu å Shiva etter eksamen. man leser til eksamen enten man vil det eller ikke :=)

Mvh Sidd

SOLveig sa...

dette har vi diskutert før ja.
hehe.
og æ har faktisk tenkt på å dra nytte av dette senere i livet...
har du tenkt på at dette kan være en genial hjelp for enkelte som skal ha religion på skolen til neste år...???

;)

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

Anonym sa...

Your website has a useful information for beginners like me.
»