tirsdag, mai 02, 2006

sms-kurs med solli del 1


har da i løpet av det siste året hatt flere, vellykkede?, kurs med kompisser ang sms-skriving og jenters tolkning av slikt.
kursene har blitt forholdsvis godt mottatt,
og etter flere forespørsler velger jeg å legge noe av kursets innhold ut her.
til allmenn lesning.

ønskes det å gå dypere inn i emnet er det bare å komme med en henvendelse.

vel, la oss gå i gang.

sms-kurs del 1: TEGNSETTING

bruken av tegn er ikke til å forakte, og effekten skal ikke undervurderes.
er det noe ei jente virkelig tolker en melding utifra er det på hvilke tegn og hvordan disse tegnene er brukt.
vi snakker da om tegn som: . ... ! ? :) :( !!! osv.

for å ikke snakke om å la være å bruke tegn i det hele tatt.

nå har selvsagt innholdet i en sms også endel å si, men det hele avkreftes ellers bekreftes med tegnene som følger.

for å ta noen eksempler:

"jeg skal gå en tur ikveld."
tolkning: han opplyser meg om at han skal gå en tur ikveld. fint det, liksom.
å avslutte en setning med kun et punktum er forholdsvis "kaldt". sånn er det, slår man på en måte fast. men samtidig bekrefter det veldig det man har skrevet i setninga.

"jeg skal gå en tur ikveld..."
tolkning: han skal gå en tur ikveld. men har kanskje lyst til at jeg skal være med?!
... betyr på en måte å slenge ballen over til neste. du har på en måte ikke avsluttet setninga, men håper at den andre skal ta opp tråden.
... tolkes alltid som om at man vil si noe mer enn det som står der. evt at man ikke vet helt hva man skal si.

"du er bra"
tolkning: et fint komplement.

"du er bra...!!!"
tolkning:et utrolig fint kompliment, og vil sees på som mye større enn setningen uten utropstegn.
et utropstegn er positivt, tre eller flere utropstegn; da mener du noe VIRKELIG.

"ha en fin dag."
tolkning: en nokså formell hilsen egentlig, men koselig.

"ha en fin dag:)"
tolkning: oi, jeg ønskes en fin dag - og det med et smil. med et en mye mer vennskapelig hilsen, som får meg til å smile også...

del 1 av kurset er over,
del 2 vil dukke opp når tiden er inne....

...!!!

:)

10 kommentarer:

Anonym sa...

bra solveig!
mange kan ha nytte av å gjennomføre sms-kurset ditt...!!:)
dette vet selvfølgelig norvald alt om.

smil og hei du er grei.

Sandra Elén sa...

hipp og hopp, dette var topp....!
he he følte at jeg lærte mye jeg ikke kunne fra før av, som man faktisk gjør når man lærer noe nytt. Ja, uansett. jeg ser veldig fram til neste kurs, og lover å bli en flittig elev, her finnes det mye spennede å fordype seg i. så det er bare å sette i gang. Må si jeg ser på dette med fryd og glede. TAKK, hihihi

Silje Helene Kristin sa...

så sant, så sant!
kjenn igjen ALT i kurset dett!
særlig d m ..., !!! og :)
Flink Solveig!
:D

Anonym sa...

forresten kan du ikke skrive litt på profilen din, jeg vet jo ingen ting om deg...... hihihi

Anonym sa...

hmm, jeg kan ikke annet en å si at det der forklarte en del ting, uten å gå i detaljer.

Anonym sa...

en bekreftelse av sannheter ikke alle enda har fått med seg. dette blir nok revolusjon! men på hvilket område gjenstår å se..

Idalexa sa...

har alltid egentlig virkelig ordentlig og diffusitivt visst det. sånn helt uten å tenke for mye på det, eller gjort for mye ut av det eller skrevet for mye om det...

=)

Unknown sa...

så deilig med noen som "diskre" opplyse gutta's tankegang, det dem gjør og sir har enoooorm betydning.
Men det vet jo vi, som e deilig hått og poulær!!!

Anonym sa...

til maria.. æ va på besøk hos en venn av mæ i 1997. han spiste ostepop me skje!

solveig.. noen saftige kommentara fra dine erfaringe me sånne sms ting som du nevne;)

Tom Atle sa...

Bra levert! Venter i spenning på neste kurs :)