onsdag, januar 17, 2007

noen betraktninger en onsdag ettermiddag.


noen betraktninger fra solveigs hode en "helt vanlig" onsdag.


betraktning 1

en helt vanlig dag er en dag som er unik,
fordi alle dager er unike.

jeg skal aldri leve denne dagen igjen
- vanlig eller ikke,
hver en dag er verdt å se stort på.
fordi den er den
eneste av sitt slag.
det er 17.januar 2007
- hvilken dag!!


betraktning 2

ord er fasinerende. for tida er jeg helt oppslukt i ord.
fordi ord er det vi uttrykker oss med,
fordi ord sier noe mer enn bare det det sier.
dypt.

jeg har to ord for tiden som jeg føler berriker mitt liv, rett og slett.
det ene er ordet "vakker".
tror det må være et av de fineste norske ordene jeg vet om.
ordet har en dybde og tyngde
- det bærer med seg en rikdom på en måte.
det andre ordet er "strøkent" - direkte importert fra drammen.
er så fornøyd med nye ord som kan beskrive det som er bra
- kjempebra og fantastisk har på en måte lidd litt under kategorien oppbrukt...

en ting til som er gøy med ord,
er at de skaper miljø og kultur.
i en gjeng vil du mye finne de samme ordene
- gøy er det og å eksprimentere med å innføre nye ord og uttrykk litt i det skjulte...

min bror og magnus, på bildet, innførte i sin tid nesten et eget språk i kåfjord.
ord som tjeise, enøk, likefaktor er fremdeles en del av manges ordforråd.
å tjeise av gårde var det mest naturlige man gjorde.
strøkent.


betraktning 3

av og til får man bare lyst å danse,
hoppe rundt og tegne blomster.
å betrakte det hele utenfra er interessant,
men det er bedre å bare tegne blomstene
- ikke betrakte så mye alltid,
men tegne sine blomster, stjerner og hjerter...

5 kommentarer:

Sandra Elén sa...

Ord er fantastiske, eller strøkent som det så fint heter, du har for eks. ambivallent, som forklarer en hver bibelskole elevs hverdag veldig bra..
og så har du også od som binder deg, som du hører overalt, og hater innnesrt og dypest i hjertet, for eks..... drit, kult, sinnsykt, shit( noe en ikke må si i et engelskspråklig land, og som sies litt for ofte), de er grusomme, men hva skal en gjøre.
Men ord er spennende, fasinerende og artige.
For eksempel finnes det ord som tolkes så forskjellig, som snålt, som på den ene siden av landet ses på som rart og merkelig , og på den andre siden som søt og nydelig.....
Skummelt det der, he he

Anonym sa...

du er veldig filosofisk, og det er fint for du får oss andre til å tenke også..

jeg tenker vår, mage, vogn, små klær, og lite søvn. tenker også på rosa, dvs håper.. men blått er også fint, og brunt selvsagt, når det blir høst.

takk, for tanken.
frua

Gudrun sa...

Hvilken dag i dag. I dag fyller pappa året! Eller nei forresten, nå er klokka over 24.00. Men da kan eg sei at i dag fyller min storesøster året! Jippi! Du er vakker:)

Idalexa sa...

hørte idag et uttykk æ ikkje har hørt siden æ gikk på ungdomsskolen:
"sprengt i hauet" det liva opp en fjortisbegeistring - og æ følte mæ gammel...

SOLveig sa...

gjett om æ følte mæ gammel da æ snakka på ungdomsmøtet ikveld om at OL i Lillehammer e en milepæl i livet mitt...og så va det ungdomma der som ikkje e gammel nok til å huske det..

crazy manjarahs.