lørdag, november 11, 2006

action i langgata 14


klokken var 06:10
på morgenen.
det var fredag.
jeg var etter liten kamp stått opp for to minutter siden,
og var egentlig litt forvirret der jeg stod på badet og pakket svømmebagen.
da begynte det å pipe,
i en brøkdel av et sekund tenkte jeg:
”det er sikkert vekkerklokken som ringer igjen.”
men jeg registrerte fort at denne lyden var altfor høy til å være vekkerklokka.

”det er røykvarsleren.”
jeg tenkte:
”hvor er røyken?
hvor er ilden?”
et rakst overblikk gjorde jo at jeg så at det ikke var noe tegn til brann i leiligheten.

og begynte derfor prosjektet med å få skrudd av røykvarsleren.
forstod at jeg egentlig aldri hadde sett på denne varsleren før
og kunne ikke forstå meg helt på den
- var ikke som i andre hus jeg har bodd i.
det ulte fortsatt høyt.


da slo det meg;
”oi, jeg bor i et hus med mange leiligheter.
hvis det brenner i en leilighet går alarmene i alle.
jeg må komme meg ut! fort!”

fikk da erfare hva det er du tar på deg når du tar på deg klær uten å tenke og du egentlig fremdeles nesten sover og reagerer sent
- da tar man på seg bjørn dæhli jakka, en brun bukse, oransje sokker og brune og rosa sko, samt briller...
..fin kombinasjon? nei!

jeg sprang ned trappa til utgangen.
der stod det en del andre folk i morsomme kleskombinasjoner og morgenkåper,
og prøvde å forstå seg på branntavlen.
etter hvert fant man ut hvilken leilighet som har utløst alarmen,
”men brenner det?” var spørsmålet.

jeg tenkte: ”hvorfor tok jeg i det minste ikke med meg noe mer? bibelen for eksempel.”
vi ble stående en stund.
ingen kunne kjenne røyklukt, kanskje bare falsk alarm?
men hvordan utløses det kl seks på morgenen?

videre kom brannvesenet.
og kom seg inn i gitt leilighet.

nesten brann. plate på komfyren hadde stått på.
røyk, men ingen brann.
situasjonen reddet.
og fem brannmenn i dress var jo et unikt syn på denne tiden av døgnet.

jeg gikk tilbake.
pakket ferdig svømmebagen,
og kjente meg takknemlig over at albumene mine ikke var røykskadet og nedbrent.

7 kommentarer:

Gudrun sa...

Det var jo bra at albumene dine og isje minst Bibelen din var reddet! Denne helga har me hatt Men's Conference. Ska visst ha vaert veldig bra i folge mennene i mitt liv:)Eg hjalp t me barbie'en. Hamburgerene ble litt brente, men slik e d naar jentene maa ta haand om alt. I dag e d akkurat ein mnd t eg e hjemma. Jippi:)

SOLveig sa...

GUDRUN:
viktig å være litt barbie.
det e bra du tar ansvar;) og bra at menn blir menn. spesielt evt menn i våre liv...
æ for min del hadde jentepreken på ungdomsmøtet i går, vi delte inn i 2 nemlig...så det blei det stor dose jentetips..

ellers så e du velkommen hjem.
:)
da vil æ ha full rapport fra down under!
kos dæ videre og nyt sommern.

Idalexa sa...

oj, ja, man kan bli litt stressa av sånt..

æ opplevde jo ordentlig brann på team til hammerfest. begynte å brenne på den skolen vi bodde på. det e litt spesielt, men det e utrolig kor avslappanes man e, selv om man e inne i bygninga og veit at det e brann.

sånne ting gjør at man tenk over ka det e i huset man e mest glad i, og ka man burde ta med sæ, som e viktigast.

Unknown sa...

okei, kor æ skal BYNN??
men's conference...
serriøst, va på outdoor events... HYL, alt æ har gjort...
vi snakka BARBIEQUE, Æ har gjort det, æ som syns det e helt forferdelig å brune kjøttdeig...
jeg har bært stoler og bord, utallige antall utallig lengde og generelt, det endte med at Lee burns spurte om det gikk bra med meg og sa: sonja you OUTSTAND four guys, bring on the glory friday morning...
noe jeg føler meg SÅÅÅ ikke klar for det... vet ikke om du husker bring on the glory, men det er de 3 min man får til å levere et budskap, som vanligvis er en vanlig preken...
jeg gruuuer meg, og så er det jo på engelsk...du ville antagelig vis ha dødd. 800 elever ++ staff og andre??
BE BE BE for meg!!!
hva skal jeg snakke om? sminke, gutter wisdom, og tips til dem om hvordan man skal forholde seg til JENTER???
ellers fortsettelse på men's conference, JEG har plukket opp og tømt søppel, UTEN GUMMIHANSKER, noe jeg passionatly hater!!!! jeg har gjort det EN gang her og da var Håkan, og megselv, gaanske stolt!!
tjente fra halv åtte på morgenen til halv åtte på kvelden...
kan fortelle litt mer senere.... fikk i det minste jobba med brunfargen min da... sånn til grad.. lol!!
spørrende sonja lurer på hva tenkende solveig mener med lutheraner??
nå detter jeg helt ut av dette..
snakkes snart, besteste solveigen.
du skinner så vakkert!
herlig med brannmenn sier bare jeg...
ingenting er så galt at det ikke er godt for noe...
æ eLsk dæ

Anonym sa...

D hadde jo vert dumt vis d hadde blitt brann da kunne jeg ikke kunne komet til deg aleine flere ganger.

Anonym sa...

den forige var fra lillesøster den og

Gudrun sa...

Sonja var heilt fantastiske på bring on the glory. Folk diggde det! Bir nok mer preken på hu i framtia ja:)